Auto Nassau

“Onverwachts kwam het pand van onze buurman te koop. Wij hadden interesse en vroegen onze huisbankier naar de financieringsmogelijkheden. Omdat wij onze bedrijfscijfers goed op orde hadden, reageerde de bank al binnen een uur met het bericht dat de financiering werd aangevraagd.” zegt Patrick van den Berg, directeur van Auto Nassau.

Ook Wilco de Koning die sinds 1983 bij Bloemendaal Ruigrok werkt en als relatiebeheerder Auto Nassau begeleidt, kijkt tevreden terug op die situatie: “Dat was in 2016. De bank kon zo snel positief reageren omdat de cijfers van Auto Nassau goed in elkaar staken. Patrick had een ondernemingsplan en een goede visie op wat de bedrijfsuitbreiding voor de uitstraling en dienstverlening van Auto Nassau zou betekenen.” Patrick: “Door de uitbreiding kon de werkplaatsactiviteit groeien en de marketing van de autoverkoop verbeteren met als gevolg een positieve uitwerking op het bedrijfsresultaat.”

Van huur naar koop

Sinds zijn jeugd is Patrick vertrouwd met de garagesector. Op zeventienjarige leeftijd begon hij als 2e monteur waarna een tweejarige IVA-opleiding hem voorbereidde op het ondernemerschap. Hij werkte bij Auto Nassau en bij Van Leeuwen Delft. In 2005 werd Patrick eigenaar van Auto Nassau; dealer van het merk Daihatsu en gevestigd in een huurpand aan de Lagosweg te Delft. In december 2009 kreeg hij de aanbieding dat pand te kopen. Patrick: “Samen met Wilco benaderde ik de bank om die koop nog voor het eind van het jaar rond te krijgen. Dat lukte. Door een verdiepingsvloer te plaatsen, realiseerden we een uitbreiding van de showroom en net toen die gereed was, kregen wij in januari 2011 het bericht dat Daihatsu Europa zou verlaten. Weliswaar waren de marges op Daihatsu klein, maar we verkochten wel zo’n 100 nieuwe Daihatsu’s per jaar. Die verkoop viel plotseling weg. Wij kwamen voor de vraag te staan hoe we onze continuïteit konden behouden om onze investeringen terug te verdienen. Door in oktober 2013 officieel Suzuki-servicedealer te worden, konden wij Daihatsu-rijders voor onderhoudswerkzaamheden behouden en anderen Suzuki als een sterk concurrerend merk aanbieden.”

Wilco: “Auto Nassau heeft een trouwe klantenkring en het bedrijf maakt een gezonde groei door. Klanten worden prettig geholpen en er is een goede prijs-kwaliteitverhouding.”

Van eenmanszaak naar BV

Bloemendaal Ruigrok ondersteunt Auto Nassau al jaren bij het uitvoeren van de administratie; het opstellen van de jaarrekening, alle fiscale aangelegenheden, de salarisadministratie etc. Wilco: “Voor al onze klanten beoordelen wij ook regelmatig of de ondernemingsvorm nog passend is. Bij Auto Nassau was het in 2016 beter om de eenmanszaak om te zetten naar een BV. De eenmanszaak kent een heleboel leuke fiscale voordelen die Patrick allemaal benutte, maar wanneer de business te groot wordt dan is het belangrijk de risico’s af te schermen tussen privévermogen en ondernemingsvermogen.”

Het pand van de buren

Net toen de omzetting naar BV-structuur achter de rug was, kreeg Patrick bericht dat hij het pand van zijn buurman kon kopen. Patrick: “Ik huurde daar al wat ruimte en had afgesproken dat ik de eerste potentiële koper zou zijn. Wat ik door de koop nu aan hypotheekrente betaal, is vergelijkbaar met dat voormalige huurbedrag. De aflossing zie ik als een stukje pensioenopbouw. De uitbreiding heeft duidelijk positief effect op de autoverkoop en de werkplaats. Meer ruimte betekent efficiënter werken, betere uitstraling. In het nieuwe pand hebben we twee nieuwe bruggen en een entresol voor bandenopslag geïnstalleerd, drie nieuwe garagedeuren geplaatst en voor een moderne uitstraling de gevel met gevelplaten bekleed. Nu gaan we een deel van de voormalige werkplaats inrichten als fotostudio. Internetmarketing voor de occasionmarkt is gebaat bij duidelijke uniforme fotopresentaties. Als op internet de foto van een auto niet goed is dan klikt de websitebezoeker door en zijn wij hem kwijt.”

Wij blijven actief

Op de vraag naar zijn toekomstplannen antwoordt Patrick: “Wij blijven actief; sinds september zijn we aangesloten bij Carprof, een landelijke onderhoudsformule. Zij bieden ons marketingondersteuning bij onderhoud aan andere merken dan Suzuki en Daihatsu. Zo moet de op auto-onderhoud googelende klant bij ons terecht komen. Maar ook nu al verrichten wij veel reparaties aan andere merken.” Wilco: ”Regelmatig overleggen wij over Patrick’s plannen. Ik heb hem altijd bijgestaan bij het opstellen van diens ondernemingsplannen en investeringsplannen. Het is fijn te constateren dat we samen iets gebouwd hebben waarmee hij heel veel jaren vooruit kan. Financieringstechnisch zit alles goed in elkaar en de onderneming is gezond. De visie van de ondernemer is gericht op een maatschappij die bijna dagelijks verandert. Patrick springt daar goed op in en Bloemendaal Ruigrok helpt hem daarbij.”

Patrick: “Ik vond het fijn dat Wilco erbij was we toen we, om de BV op te richten, met de bank om de tafel zaten. Er kwamen fiscale termen voorbij waar ik niet goed in thuis ben en die Wilco goed kon interpreteren. Daardoor hebben we de bank aardig naar onze hand kunnen zetten.” Wilco benadrukt de veranderende bancaire strategie: “Nog steeds wil de bank de cijfers van de afgelopen drie jaar zien. Maar momenteel vindt de bank het belangrijker om een goed inzicht en gevoel te hebben bij de actuele bedrijfssituatie. Omdat Patrick dagelijks bij is met zijn administratie kon de bank direct zien hoe Auto Nassau ervoor stond. Die actuele situatie is voor een bank eigenlijk het belangrijkste. Daarom ook hebben wij de bank hier uitgenodigd zodat men met het bedrijf en de mensen kon kennismaken.”

Zakelijk en privé

Patrick: “Goed advies krijgen is belangrijk. Overigens betreft dat ook mijn privésituatie. Carla, mijn vrouw, begon drie jaar geleden voor zichzelf. Een gastouderkinderopvang aan huis in Oude Leede. ‘Oude Leede Kids & Zo’. Wilco was positief over het plan en heeft Carla geadviseerd, waarna Bloemendaal Ruigrok de administratie is gaan verzorgen.” Wilco: “Wij zien de partner van de ondernemer niet als een losstaande particuliere cliënt. Ook toen Patrick en Carla een huis lieten bouwen, hebben wij hen inzake de financiële en hypothecaire aspecten begeleid. Belangrijk, want de bank ziet zakelijk en privé als een eenheid.”