Autoservice Vlaardingen

Sinds 1966 waren op het adres Kethelweg 54-56 te Vlaardingen meerdere autobedrijven gevestigd. Sinds 2013 is het de beurt aan Autoservice Vlaardingen van Marco van Assem en Edwin de Groot. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: het gaat uitstekend met hun bedrijf! Hilbert Krijtenburg van Bloemendaal Ruigrok ziet ook aan de cijfers dat het bedrijf zich goed ontwikkelt. Hilbert: “Afgezet tegen de overall cijfers van de autobranche kunnen we concluderen dat Autoservice Vlaardingen tegen de stroom in groeit en mooie resultaten boekt. De cijfers vormen een continu opgaande lijn.”

Fiscale en juridische aspecten

Voordat Marco en Edwin de stap naar hun ondernemerschap maakten, lieten zij zich professioneel adviseren door Rie van der Stelt, relatiemanager bij Bloemendaal Ruigrok. Samen inventariseerden zij de kansen en bedreigingen, de mogelijkheden en onmogelijkheden van een eigen onderneming. Rie: “Mijn eerste gesprek vond letterlijk plaats bij Edwin aan de keukentafel. We hebben doorgenomen wat er bij het starten van een eigen bedrijf zoal komt kijken. Er was door Edwin en Marco al veel voorwerk gedaan. Mijn advies betrof naast het verstrekken van specifieke startersinformatie ook aspecten zoals het maken van omzet- en winstprognoses, het opstellen van een VOF-akte, en het anticiperen op fiscale en juridische aspecten. Daarbij heb ik ook de fiscalisten van ons kantoor geraadpleegd.”

Sprong in het diepe

Marco: “Wij waren gewoon twee monteurs die weinig van ondernemen wisten. Maar we hadden wel de ambitie om het duidelijk anders te willen doen dan de bedrijven waar wij gewerkt hadden.” Edwin vult aan: “Het was een sprong in het diepe, maar door de hulp van Bloemendaal Ruigrok wisten we goed waar we aan begonnen.” Rie van der Stelt geeft aan dat die oriënterende gesprekken voor beide partijen functioneel zijn. Rie: “Al snel wordt duidelijk of het ondernemers zijn die de consequenties van het ondernemerschap goed inschatten. Ook of zij met hun aanpak een goed inkomen kunnen realiseren. Risico’s nemen hoort bij het ondernemerschap en zeker voor startende ondernemers, maar ik vraag starters altijd of er voldoende middelen zijn om de aanloopperiode goed door te komen.”

Team met taakverdeling

Ook Allan Groenestein, die de start van nabij meemaakte, bewondert het lef van de twee mannen. Allan: “Al sinds 1966 werk ik in dit pand. Ik heb alle voorgaande ondernemers zien komen en gaan.” Samen met monteur Ricardo van Leeuwen vormen de vier mannen nu een betrokken team. Marco en Ricardo zijn voornamelijk actief in de werkplaats. Edwin heeft de showroom als werkterrein, is het eerste aanspreekpunt voor de klanten en kan bijspringen in de werkplaats. Allan verricht vooral werkzaamheden waarmee hij de service naar de klanten en de sfeer binnen het bedrijf stimuleert. Voor veel klanten is hij een vertrouwd gezicht en een onmisbare sociale component.

Aannemen personeel

Vanwege de gestage groei van het bedrijf werd begin dit jaar Ricardo van Leeuwen aangenomen. Daphne Bokkers die zich namens Bloemendaal Ruigrok vooral met personeelsadministratie bezighoudt, werd ingeschakeld. Daphne: “Het aannemen van personeel heeft nogal wat consequenties voor een bedrijf. Er spelen vragen zoals: wordt het een tijdelijk of een vast dienstverband; wat zegt de CAO; welke arbeidsvoorwaarden spreken we af etc. Wij hebben geadviseerd en uiteindelijk het arbeidscontract opgesteld.” Ricardo vertelt over zijn start bij het bedrijf: “Ik werkte al zestien jaar bij mijn vorige werkgever en had daar wellicht nog heel wat jaartjes kunnen blijven. Maar in de autobranche is baanzekerheid betrekkelijk. De overstap was spannend maar de gesprekken met Marco, Edwin en Daphne gaven mij voldoende inzicht en vertrouwen om de uitdaging aan te gaan.”

Citroën en Opel

De mannen van Autoservice Vlaardingen staan in voor de kwaliteit van de auto’s die ze verkopen en de reparaties die ze verrichten. De werkplaats neemt een heel belangrijke plaats in. Het bedrijf is gespecialiseerd in de merken Citroën en Opel. Vanwege hun specifieke kennis van auto-elektronica weten ook collega-garagebedrijven hen te vinden. Edwin: “Onze klanten komen vooral uit Vlaardingen, Schiedam en Maassluis en voor specifieke storingen uit het hele land. Zij weten dat wij gespecialiseerd zijn in het opsporen en verhelpen van elektronische storingen in auto’s. Vergeleken met de universele garages en met menig merkgarage kunnen wij dieper in de systemen kijken en deze repareren. Daartoe hebben wij de modernste apparatuur in huis.”

De toekomst

Op de vraag wat de volgende stap is die de ondernemers gaan zetten, antwoordt Marco: “Wij zijn nuchter en hebben geen overdreven ambities. Laten we eerst maar zien dat we de geleidelijke groei vasthouden en of we te zijner tijd nog een werknemer kunnen aannemen.” Daphne Bokkers: “Het online personeelsadministratiesysteem is er klaar voor. Het biedt zowel de werkgever als de werknemer gemak. Via het werknemersloket kunnen werknemers 24/7 naast het downloaden van loonstroken hun vrije dagen inzien en aanvragen. De werkgever heeft de mogelijkheid documenten zoals een bedrijfsreglement digitaal beschikbaar te stellen.”

BTW-aangifte en jaarcijfers

Rie: “Eens per jaar kom ik naar dit bedrijf om de cijfers door te nemen en de fiscale gevolgen van het afgelopen jaar en die voor het nieuwe jaar toe te lichten. De continue advies- en controlefunctie en de BTW-aangifte worden verzorgd door mijn collega Hilbert Krijtenburg. Hilbert: “Marco voert de gegevens in het boekhoudprogramma in en ik kan op afstand meekijken. Vanwege de BTW-aangifte hebben wij ieder kwartaal contact en tussendoor op basis van individuele adviesvragen. Als klanten tijdig advies inwinnen, hoeft er achteraf minder te worden hersteld. Wat ons betreft is de samenwerking zeer prettig. We staan open voor elkaars kennis, luisteren goed en handelen ernaar.” Tot slot verklaren Marco en Edwin: “Wij vertrouwen erop dat hun advies goed is. Tot nog toe heeft zich dat telkens bewezen.”

20161010-BR_Autoservice-Vlaardingen-by-Etienne-Oldeman-Photography-5Web-1140x500-Hoofdfoto[1]          20161010-BR_Autoservice-Vlaardingen-by-Etienne-Oldeman-Photography-Web-360x250-Thumbnail[1]

Biemond & Zonen

Werken, werken, werken. Een telefoon aan ieder oor en werkdagen van vier uur ’s ochtends tot laat in de avond. Wim Biemond & zijn team zijn 24/7 bereikbaar voor zijn klanten. Grondverzet, transport of werk aan het spoor. Samen met zijn team van zestig medewerkers pakt hij alles aan. Hoewel hij nog lang niet uitgewerkt is, liet hij zijn bedrijfsopvolging vast regelen door Bloemendaal Ruigrok. Zoon Jelle trad met ingang van 1 januari 2019 in het bedrijf.

Lees meer

Aannemersbedrijf P. Hoogerbrugge

Het in Berkel en Rodenrijs gevestigde Aannemersbedrijf P. Hoogerbrugge is al heel wat jaren klant bij Bloemendaal Ruigrok. “Mijn ouders zijn dit bedrijf in 1985 gestart en in 2004 heb ik het van hen overgenomen.” zegt Nina Hoogerbrugge. “Ook wij vieren dit jaar dus een jubileum: 30 jaar! ‘Ik weet niet beter dan dat Bloemendaal Ruigrok ons bedrijf met haar accountancy-diensten begeleidt.”

Lees meer

Beachhouse Key West

“Het runnen van een strandpaviljoen is acht maanden knallen. Het is een manier van leven”, zeggen Ina en Piet Ruitenburg van Beachhouse Key West in Katwijk. “We staan er mee op en gaan er mee naar bed. Ja, fysiek is het in die acht maanden zwaarder dan het uitbaten van een café. Mentaal is het wat rustiger.”

Lees meer