Bowling-Restaurant Menken

Het begin van de relatie tussen Bloemendaal Ruigrok en Bowling-Restaurant Menken gaat terug naar 1984. Hans Menken, de vader van de huidige firmanten Eelco en Bas, had in die tijd een vervelende belastingcontrole die grote gevolgen voor de onderneming kon hebben. Een goede bekende van de familie kende Bloemendaal Ruigrok. In korte tijd werd een afspraak gemaakt tussen Hans en Ad Ruigrok, waarna Bloemendaal Ruigrok de controle met de Belastingdienst afhandelde naar grote tevredenheid. Op dat moment is de basis gelegd voor een relatie die nu al ruim 30 jaar bestaat.

Karakteristiek bowlingcentrum

Bowling-Restaurant Menken is een bowlingcentrum met 10 banen waarbij naast het bowlen ook ruimte is voor een diner of lunch. Naast een ontspannen middag of avond bowlen, wordt ook aan de sportieve bowler gedacht. Er is een vereniging actief en in de Pro-shop kunnen professionele bowlingmaterialen verkregen worden. Veel van de materialen die de Pro-shop verkoopt, importeren Bas en Eelco zelf uit Amerika. Dat ze bij Bowling-Restaurant Menken een bowlingbal op maat kunnen maken is vrij uniek.

Van eenmanszaak naar firma

De eenmanszaak van Hans Menken is in juni 1994 verder gegaan als firma. Beide zoons werden medefirmant. In 2003 is Hans uit de firma teruggetreden en zijn Bas en Eelco samen verder gegaan. Het relatiebeheer binnen Bloemendaal Ruigrok is in de loop der tijd overgegaan van Ad Ruigrok naar Wilco de Koning. Wilco: “In 2005 werd het huidige pand aangekocht aan de Kenauweg in Leiden. Bas en Eelco hadden een ondernemingsplan opgesteld voor de verhuizing naar de nieuwe locatie, wij hebben ze daarbij ondersteund bij het maken van het investeringsplan en de aanvraag van de financiering. ” Eelco: “We weten een hoop van bowlen en horeca, maar willen ook rekening houden met groei, kosten en tussentijdse investeringen. Qua financiën konden we wel wat ondersteuning gebruiken.” Bas: “Onze grootste investering is de machine die achter de schermen draait. De machine heeft wekelijks onderhoud nodig en de kegels gaan om de zes weken in een rustmodus om constante kwaliteit te bieden aan zowel de recreant als de sportvereniging.”

Ideaal samenwerken met online faciliteiten

Bas Menken is sinds 2008 gebruiker van AccountView Online. Met dit administratiepakket worden de facturen elektronisch verzonden en de bankafschriften automatisch ingelezen en verwerkt. Sinds kort is Bas ook gaan betalen vanuit het boekhoudpakket, de rekeningen worden nu automatisch met de juiste betalingskenmerken verwerkt. Bloemendaal Ruigrok heeft toegang tot dezelfde administratiegegevens en boekt de maandelijkse afschrijvingen automatisch. Hiermee is er altijd een actueel inzicht in de cijfers. “Het boekhoudpakket Accountview functioneert heel goed. Ik kan lezen en schrijven met het pakket. En als ik vragen heb, bel of mail ik Rolf (ICT-ondersteuner en de vaste assistent voor Bas en Eelco)”, zegt Bas. Voor beide partijen is dit ideaal samenwerken. Het opstellen van de jaarrekening kost beduidend minder tijd omdat vraagstukken regelmatig gedurende het jaar al afgehandeld worden. Bloemendaal Ruigrok verzorgt naast alle fiscale aangiftes ook de salarisadministratie voor de flexibele arbeidskrachten. De loonjournaalposten worden automatisch maandelijks in het boekhoudpakket geboekt. Bas: “Ik krijg een mail dat het klaar staat en dan doe ik de betaling.”

Waarom klant bij Bloemendaal Ruigrok?

Dat de onderneming destijds gered is mede dankzij Bloemendaal Ruigrok doet Bas en Eelco nog steeds veel. Bas: “Ze hebben veel ervaring en kennis in huis, maar het belangrijkste is dat ze weten wie we zijn.” Eelco: “We zitten nog steeds goed bij hen en iets wat goed is, moet je niet veranderen.” Wilco: “Bij ons mag de klant nooit een nummer worden. We gaan voor de lange termijn relatie en proberen dat te bereiken met een goede communicatie.” Voor de heren Menken is Bloemendaal Ruigrok dé financiële sparringpartner. Bas en Eelco hebben de ruimte voor het ondernemen; Bloemendaal Ruigrok zorgt dat daar de optimale omstandigheden voor zijn!