Herman Vermeer

Al op jonge leeftijd wist Herman Vermeer dat hij in de orchideeënkwekerij van zijn vader wilde werken. Hij volgde de Hogere Tuinbouwschool in Utrecht, werkte vanaf 1990 mee in het bedrijf en nam het in 1998 over. Hij overleefde de crisisjaren, maar besloot in 2016 toch het familiebedrijf te beëindigen. Een grote stap, waar hij geen spijt van heeft gehad. Bloemendaal Ruigrok begeleidde het hele proces.

“Het was niet gemakkelijk om het bedrijf te beëindigen, maar ik groeide er geleidelijk naartoe”, zegt Herman. “De eerste keer dat de gedachte om te stoppen bij me opkwam, was in de crisis vanaf 2008. Bert-Jan Bloemendaal raadde mij toen af om het bedrijf te verkopen. Bij verkoop van het tuinbouwbedrijf zou de opbrengst toen te laag zijn geweest. Twee jaar geleden stonden we op een kruising: investeren of verkopen. De waardeontwikkeling van het onroerend goed in de tuinbouw maakte weer een positieve ontwikkeling door en we concludeerden dat verkoop de juiste optie was. Woensdag zaten we bij elkaar. Donderdag dacht ik erover na, vrijdag zat ik bij de bank en de woensdag erna bij de makelaar.”

Expansieplannen

Vermeer blikt terug op de ontstaansgeschiedenis van het familiebedrijf. “Begin jaren zestig kocht mijn opa grond voor zijn zonen, waarvan mijn vader er één is. Mijn vader teelde tomaten, sla, gerbera’s en vanaf 1977 snijcymbidium, zijn bedrijf groeide geleidelijk naar 14.000 m2 glas. De formule die mijn opa bedacht had voor zijn zonen was heel slim. Hij kocht grond, schreef het in twee jaar af en verkocht het voor een aantrekkelijke prijs aan zijn zonen. Vier van hen werden tuinder. Zij begonnen ieder een eigen bedrijf. Mijn vader runde Vermeer Orchideeën aan de Wildersekade in Bergschenhoek.”

“Ik wilde doorpakken en experimenteren met modern plantmateriaal”, vertelt Vermeer. “Mijn vader voelde niets voor die expansieplannen en droeg het bedrijf in 1998 aan mij over. Een jaar na overname kwam de gemeente Bergschenhoek praten over overname van de grond aan de Wildersekade. In september 2001 werden we het eens en liet ik me uitkopen. Een maand later kocht ik een bestaande kwekerij van 1,7 hectare snijorchidee aan de Narcissenweg in Bleiswijk. De overdracht was in de zomer van 2002, een periode dat er een flow was in de tuinbouw. Rusland was in opkomst en Italië was een sterke afzetmarkt. Het kon niet op. Maar in 2008 kwam de klad erin.”

Stoppen

Voorafgaand aan de crisis investeerde Vermeer veel in zijn bedrijf. “In 2008 had ik de hoogste productie ooit, maar een lage opbrengst door een slechte prijsvorming.” Doordat de Italiaanse markt instortte en de vraag afnam, ontstonden er liquiditeitsproblemen. Het bedrijf maakte geen verliezen, maar er was te weinig geld om nog te blijven investeren. “Ik had vier mensen in dienst en die verantwoordelijkheid drukte best zwaar. Het was puzzelen om alle eindjes aan elkaar te knopen, maar het lukte altijd om alles te betalen.”

De uitdagingen werden steeds groter. De relatie met de bank verliep moeizaam en de overheid eiste verschillende milieu-investeringen. “Bert-Jan en ik namen alle mogelijke scenario’s door en ik vroeg mezelf af of ik eigenlijk nog wel zoveel wilde investeren”, vertelt Vermeer. “Ik heb drie kinderen, waarvan er een wel interesse had in het bedrijf. Maar ik twijfelde eraan of er voor één persoon toekomst zat in een tuin van 1,7 hectare. Vandaar dat ik niet lang hoefde na te denken toen Bert-Jan met het idee kwam om de tuin te verkopen. Op 15 september 2016 zat ik bij de makelaar. Er waren al direct twee mogelijke kopers. Op 1 november 2016 tekenden we de verkoopovereenkomst. We planden de overdracht na de laatste bloeiperiode op 1 juni 2017.”

Open vizier

“Al sinds 1998 werkte ik met Bert-Jan samen. Bloemendaal Ruigrok verzorgde mijn jaarrekeningen en begrotingen. Ik werkte met hun online boekhoudpakket en online loonadministratie”, vertelt Vermeer. “Op advies van Bloemendaal Ruigrok betrokken we het personeel al in een vroeg stadium bij de naderende afloop van de activiteiten. De beste beslissing tijdens het proces was dat ik gebruik zou maken van het personeelsadvies van Bloemendaal Ruigrok.”

“Het belangrijkste is dat je vanaf het begin open en eerlijk bent en duidelijk communiceert”, zegt Daphne Bokkers van de personeels- en salarisadministratie van Bloemendaal Ruigrok. “Daar moet je de tijd voor nemen. Bij de beëindiging van een bedrijf zijn er verschillende mogelijkheden en deze zijn door ons aan Herman voorgelegd. Het met een open vizier tegemoet treden van het personeel, sprak Herman het meeste aan. In samenspraak met Herman konden de werknemers bij ons op kantoor langskomen voor persoonlijk advies. Het lukte om goede afspraken te maken, waar iedereen achter stond. Daarnaast schakelden we een mobiliteitscentrum in dat hen hielp bij het vinden van een nieuwe baan.”

Fiscale afwikkeling

“Naast het hele traject met het personeel kwam er natuurlijk nog veel meer op me af”, vertelt Vermeer. “Bert-Jan adviseerde me over de fiscale afwikkeling en maakte een begroting op, waardoor ik wist waar ik aan toe was. Omdat hij al zo’n tijd bij het bedrijf betrokken was, wist hij precies hoe het ervoor stond. Uiteindelijk pakte de beëindiging goed uit. Nog voor de overdracht vond ik een baan als adviseur gewasbescherming bij een toeleverancier in de tuinbouw. Het is een functie met veel vrijheid, die perfect aansluit bij wat ik hiervoor heb gedaan. Nu alles achter de rug is en het leven in rustiger vaarwater is gekomen, ben ik blij te constateren dat ik van 1990 tot 2017 niet voor niets gewerkt heb.”

          

Scarabee - Airport Solutions

Wie op een luchthaven komt merkt al snel de bedrijvigheid, overal mensen en een hoop bagage. Een toonaangevende speler in de luchthavenindustrie is onze klant Scarabee. Scarabee biedt oplossingen voor passagiers, bagage en beveiligingsprocessen. De laatste jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale organisatie en heeft inmiddels vestigingen op Schiphol, in Hoofddorp, Rotterdam, Japan en Dubai. Hierdoor is ook het personeelsbestand in korte tijd gestegen. Bloemendaal Ruigrok verzorgt al sinds de oprichting van de BV in 1988 naast het samenstellen en controleren van de jaarrekening en belastingaangiften ook de salarisadministratie. Dit jaar is gestart met het inrichten van een complete HRM module.

Lees meer

Schildersbedrijf Toussaint Kleurmakers

In navolging van zijn vader en opa staat sinds het jaar 2000 Eus Toussaint aan het hoofd van Schildersbedrijf Toussaint Kleurmakers. Een degelijk familiebedrijf dat 80 jaar bestaat en waarin ook Miranda, de echtgenote van Eus, meewerkt. De contacten tussen Bloemendaal Ruigrok en het in Pijnacker gevestigde schildersbedrijf lopen voornamelijk via salarisadministrateur Eelko Kluiters en MKB-adviseur Marc Zonneveld.

Lees meer

Kwekerij De Landscheiding

Op 20-jarige leeftijd startte Wilco Hofman zijn eigen tuinderij. Hij koos voor het accountantskantoor dat ook het agrarisch bedrijf van zijn ouders begeleidde: Bloemendaal Ruigrok. “Nog steeds ben ik enthousiast over de betrokkenheid en deskundigheid van dit kantoor.” zegt Wilco. Ook zijn meewerkende dochter Juliska en zoon Leon zijn buitengewoon tevreden. Jacques Vonk, vennoot bij Bloemendaal Ruigrok, bevestigt de hechte samenwerking.

Lees meer