Nieuws

Het laatste nieuws hebben wij voor u op een rij gezet.

Houtlijn

Wie weleens langs de N470 richting Zoetermeer rijdt, kan het niet ontgaan zijn. De drie nieuwe loodsen van de Houtlijn. Het bedrijf van de broers Frans, Jacco en Dennis Bierman timmert flink aan de weg. Bloemendaal Ruigrok adviseert en ondersteunt waar nodig. De geschiedenis van de Houtlijn gaat terug naar 1989. Toen startten Hans en Tiny Bierman een bedrijf in Bergschenhoek voor systeemloodsenbouw. Ze combineerden dit jarenlang met de verkoop van hout. In 1999 verkochten ze de loodsenbouw. Vanaf dat moment richtten ze zich volledig op de verkoop van hout. Het was de start van de Houtlijn. Hun drie zoons groeiden mee met het bedrijf, dat zich geleidelijk steeds verder ontwikkelde.

Gecertificeerd

Inmiddels is de Houtlijn FSC- en PEFC-gecertificeerd, twee kwaliteitskeurmerken voor duurzaam bosbeheer. Verder onderscheidt het bedrijf zich met een ruim assortiment en de beste kwaliteit hout. Aannemers en particuliere klanten weten dat al het hout hier vrijwel altijd op voorraad is. In de werkplaats kan het precies op maat gemaakt worden.
“Al dertien jaar hikten we tegen de nieuwbouw aan”, vertelt Dennis Bierman. “Wij moeten het hebben van onze houtvoorraden. In het najaar kopen we voordelig grote hoeveelheden tuinhout in voor het voorjaar. Ook gedurende de rest van het jaar kopen we regelmatig partijen op, zodat wij onze klanten continu kunnen bedienen. De bestaande hal was al lange tijd te klein om de voorraden aan te leggen waar de markt om vraagt.”

Bedrijfsovername en nieuwbouw

Toen de Houtlijn eind 2015 klant werd bij Bloemendaal Ruigrok kwamen de plannen voor nieuwbouw ter sprake. Op dat moment was het familiebedrijf officieel nog in handen van Hans en Tiny Bierman. Zij waren van plan het geleidelijk over te dragen aan hun drie zoons. Vanwege de groeiambitie adviseerde Danny Ruigrok om de overdracht te versnellen. “Binnen een paar weken was de bedrijfsovername geregeld”, vertelt hij. “In 2016 herstructureerden we vervolgens de hele bv-structuur.”
De herstructurering van de bv’s legde een stevige basis voor de nieuwbouw. Danny begeleidde het contact met de notaris en makelaar/taxateur. Ook stelde hij een financieringsaanvraag op, die hij naar verschillende banken toestuurde. Samen met de drie broers voerde hij gesprekken met de banken. Daarbij sprong er direct een bank uit die met een aantrekkelijk financieringsaanbod kwam. November 2017 werd de eerste paal van de nieuwbouw geslagen. Inmiddels zijn er drie hallen gebouwd die samen een oppervlakte hebben van 5.300 m2. De officiële oplevering is juni 2018.

Subsidie op zonnepanelen

De daken van de drie nieuwe bedrijfshallen liggen vol met in totaal 1700 zonnepanelen. Samen genereren ze zoveel stroom dat het bedrijf energieneutraal is. Bert-Jan Bloemendaal begeleidde de subsidieaanvraag voor de zonnepanelen. “Het aanvragen van de SDE-subsidie is behoorlijk complex”, legt hij uit. “Het moment van aanvraag is bepalend voor de hoogte van de subsidie. Door strategisch in te zetten, kreeg de Houtlijn uiteindelijk een subsidie voor vijftien jaar. Over negen tot tien jaar verdient de investering in zonnepanelen zichzelf hierdoor terug.”
“Nu we zonnepanelen hebben, willen we direct doorpakken”, zegt Dennis. “We bouwen twee droogkamers waar we het laatste vocht uit de kern van het hout kunnen halen. Droogkamers zijn vochtig en warm. Ze vreten energie. Daarom brachten wij ons hout altijd naar droogkamers van andere bedrijven. Per vrachtwagen hout kostte dat ons 1800 euro aan transport en huur van de droogkamer. Dankzij de goedkope stroom is het voordeliger om zelf droogkamers te bouwen. Bovendien houden we zo de kwaliteitscontrole in eigen hand en is het duurzamer omdat er minder transportbewegingen nodig zijn. Straks hebben wij de eerste droogkamers die op zonne-energie zijn aangesloten.”

Financiële meevaller

Bloemendaal Ruigrok ondersteunt de Houtlijn nog met verschillende andere diensten, zoals met bedrijfsadvies, het invullen van de belastingaangifte en het voeren van de salarisadministratie. “Bij de overname van de salarisadministratie ontdekten we al snel dat er iets niet klopte”, vertelt Danny. “Samen met de verzekeringsadviseur konden we een aanzienlijk bedrag terughalen bij de Belastingdienst. Dit geld was afkomstig van premies die in het verleden ten onrechte betaald zijn. Een mooie meevaller die goed van pas kwam bij de nieuwbouw.”
“In het begin was ons bedrijf nog klein en overzichtelijk”, vertelt Dennis. “Door de groei werd het steeds complexer. We kozen voor Bloemendaal Ruigrok omdat dit bedrijf verschillende diensten onder één dak heeft. Het is prettig dat we er met al onze vragen terecht kunnen. Bovendien willen we graag lokaal ondernemen en was het contact met Danny al meteen goed. Hij is net als wij een jonge ondernemer in een familiebedrijf. Daarom begrijpt hij wat er speelt. Wat me verder aanspreekt in Bloemendaal Ruigrok? De medewerkers zijn open. Ze benoemen meteen de problemen, zodat we er iets aan kunnen doen. Ze zijn snel en accuraat en staan met beide benen op de grond.”

          

Geplaatst op: 21-06-2018