Loonbedrijf Van der Burg

Sloten graven, beschoeiingen aanleggen, bestraten, grond verzetten of egaliseren, Loonbedrijf Van der Burg draait er de hand niet voor om. Frans en zijn zoon Chris van der Burg pakken samen met hun medewerkers al het machinewerk aan. Anneke van der Burg heeft de financiële administratie onder haar hoede en krijgt daarbij ondersteuning van Bloemendaal Ruigrok.

In Lansingerland is Loonbedrijf Van der Burg al lang een begrip. Frans en Chris staan er bekend om hun expertise, snelheid en de korte lijnen. Beiden hebben een breed netwerk in de tuinbouw, waardoor ondernemers hen weten te vinden voor onder meer grondverzet en groenvoorziening. Sinds de crisisjaren is het werk uitgebreid naar diverse andere Europese landen en zelfs naar Amerika en Canada.

Volwaardig loonbedrijf

Frans en Chris zijn nuchtere, harde werkers met passie voor hun vak. Als zoon van een tuinbouwondernemer was het voor Frans vanzelfsprekend om al op jonge leeftijd zelfstandig te ondernemen. “In 1984 startte ik vanuit het ouderlijk huis als loonwerker in de tuinbouw. Twee jaar later kocht ik samen met Anneke een pand in Berkel met een schuur voor het machinepark en 6000 m2 glas, waar ik andijvie pootte.” Anneke werkte aanvankelijk als directiesecretaresse bij een bank. De administratie van het loonbedrijf deed ze ernaast. In 1992, toen de financiën een dagtaak werden, trad ze officieel toe tot de zaak. Inmiddels is Van der Burg een volwaardig loonbedrijf met acht vaste medewerkers en een uitgebreid machinepark.

Opvolging

De geschiedenis herhaalt zich, want ook Chris begon op jonge leeftijd als loonwerker. “Het zat er al vroeg in. Vanaf een jaar of acht liep ik mee in het bedrijf en met zestien jaar zat ik al op de minigraver.” Na een paar jaar als zelfstandige kwam Chris in dienst bij het bedrijf van zijn ouders en sinds 1 januari 2018 is hij mededirecteur. “De aanleiding hiervoor was de investering in een nieuwe loods”, vertelt Danny Ruigrok die de opvolging en de financieringsaanvraag voor de nieuwbouw begeleidde. “Bij het aangaan van een langjarige financiering verwacht een bank dat is nagedacht over de ondernemingsstructuur en bedrijfsopvolging gedurende de looptijd.”

De oude machineloods was nodig aan vervanging toe. Anneke was in gesprek met hun huisbankier en informeerde Danny over de financieringsaanvraag. “Ik adviseerde de familie ook het gesprek aan te gaan met andere banken”, vertelt Danny. “Uiteindelijk leidde dat ertoe dat het bedrijf na 34 jaar overstapte naar een andere bank.” Aan de zijlijn adviseerde hij en leverde hij de benodigde begrotingen aan.

Vertrouwen

“Mijn vader werkte voor de boekhouding al samen met Jan Bloemendaal”, vertelt Frans. “Toen ik 34 jaar geleden het bedrijf startte, was het logisch om mijn boekhouding hier ook onder te brengen. Voor Chris gold hetzelfde, toen hij in 2013 voor zichzelf begon.” Om optimaal op de toekomst voorbereid te zijn, zetten Frans en Anneke hun maatschap in 2006 om in een BV. “Hiermee konden we alle kanten op”, legt Anneke uit. “Het maakte het voor Chris gemakkelijker om in te stromen.”

“Ik heb 100 procent vertrouwen in Bloemendaal Ruigrok”, zeggen Frans, Chris en Anneke. Anneke voert alle gegevens zelf in het boekhoudprogramma in. Bloemendaal Ruigrok verzorgt de btw-aangifte en dient als vraagbaak. “In al die jaren zijn er nooit problemen met de boekhouding geweest. Als we vragen hebben, is één telefoontje genoeg.” Komend jaar gaat de administratie van Van der Burg over van Accountview naar Exact Online. “Dit is een moderner systeem”, aldus Danny. “Sinds 2018 migreren we onze klanten geleidelijk naar dit systeem. Hiermee wordt het bijhouden van de financiële administratie nog gemakkelijker.”