Aannemersbedrijf P. Hoogerbrugge

Het in Berkel en Rodenrijs gevestigde Aannemersbedrijf P. Hoogerbrugge is al heel wat jaren klant bij Bloemendaal Ruigrok. “Mijn ouders zijn dit bedrijf in 1985 gestart en in 2004 heb ik het van hen overgenomen.” zegt Nina Hoogerbrugge. “Ook wij vieren dit jaar dus een jubileum: 30 jaar! ‘Ik weet niet beter dan dat Bloemendaal Ruigrok ons bedrijf met haar accountancy-diensten begeleidt.”

Signaleren en bijsturen

Nina heeft het beleid van haar ouders zoveel mogelijk ongewijzigd voortgezet. Het bedrijf richt zich nog steeds op nieuwbouw, verbouw en onderhoud van woningen en utiliteitsbouw en telt inmiddels 35 medewerkers. “Uiteraard heb ik heel kritisch gekeken of er zaken moesten worden verbeterd.” zegt Nina waarbij zij aangeeft veel steun te hebben aan André Broers die sinds 1997 als administrateur bij Aannemersbedrijf P. Hoogerbrugge in dienst is. “André heeft de introductie van calculatie- en boekhoudsoftware intensief meegemaakt. Zijn kennis is belangrijk want ik weet wel wat ik met het bedrijf en de administratie wil, maar ik heb geen boekhoudkundige achtergrond. Ik kijk graag vooruit en wil weten wanneer er een financieel knelpunt kan ontstaan zodat wij daarop kunnen acteren. De software die wij gebruiken maakt het mogelijk om snel te signaleren en adequaat bij te sturen.”

Zelfstandig mutaties invoeren

Edwin Tersmette, relatiebeheerder bij Bloemendaal Ruigrok, geeft aan dat André enkele jaren geleden voor twee administratiepakketten gekozen heeft. “Het ene softwarepakket is gericht op de bouwkundige dienstverlening en met ons pakket doet André de personeels- en salarisadministratie. Vanwege zijn grote administratieve deskundigheid hebben wij geadviseerd om diverse werkzaamheden in eigen beheer uit te voeren. Onze online software maakt het mogelijk dat André zelfstandig mutaties invoert. Wij zorgen ervoor dat de software en de inrichting up-to-date blijft, adviseren en beantwoorden alle vragen.”

Salarisadministratie is complex

André: “Een van de grote winstpunten van deze werkwijze is dat ik de salarisadministratie kan doen wanneer het mij uitkomt. Ik voer alle mutaties in waarna de werknemers digitaal toegang krijgen tot hun salarisstroken. Maar een salarisadministratie is complex. We hebben te maken met CAO-factoren, inhoudingen etc. Als wij wensen of vragen hebben dan neem ik contact op met Bloemendaal Ruigrok.”

Netwerken en kennis-uitwisseling

Nina en André sparren regelmatig binnen het bedrijf maar oriënteren zich ook graag daarbuiten. Nina: “De aannemerij verandert snel waardoor samenwerking met meerdere partijen nodig is. Ik vind het prettig daarover met Bloemendaal Ruigrok te kunnen sparren. Het is nuttig dat zij daarnaast bijeenkomsten organiseren en hun relatienetwerk openstellen. Dat stimuleert kennisuitwisseling en biedt toegevoegde waarde op onze een-op-een gesprekken.” André: “Laatst heb ik de themabijeenkomst over de werkkostenregeling bezocht. Het is prettig daar gelijkgestemden te treffen omdat je dan ook inzicht krijgt hoe andere bedrijven hun werk organiseren.”

Vertrouwensrelatie

“Bloemendaal Ruigrok kent ons bedrijf goed en als er iets speelt zitten ze direct bij ons om de tafel. Beide bedrijven hechten aan persoonlijk contact.” zegt Nina. “Edwin is vooral vraagbaak voor André en achtervanger voor mij. Je moet niet iedere week bij elkaar op de koffie zitten maar elkaar weten te vinden wanneer het nodig is. Ook geeft Edwin een persoonlijke toelichting op onze jaarcijfers met gevraagd en ongevraagd advies. Die tips kunnen kritisch zijn en de algehele bedrijfsvoering betreffen. Het krijgen van een schouderklopje is fijn, maar met ja-knikkers kom ik niet verder. Het is zijn rol om te signaleren en aan mij om er eventueel wat mee te doen.”

BR bedrijfsbezoek aan APH          BR bedrijfsbezoek aan APH

 

Bowling-Restaurant Menken

Het begin van de relatie tussen Bloemendaal Ruigrok en Bowling-Restaurant Menken gaat terug naar 1984. Hans Menken, de vader van de huidige firmanten Eelco en Bas, had in die tijd een vervelende belastingcontrole die grote gevolgen voor de onderneming kon hebben. Een goede bekende van de familie kende Bloemendaal Ruigrok. In korte tijd werd een afspraak gemaakt tussen Hans en Ad Ruigrok, waarna Bloemendaal Ruigrok de controle met de Belastingdienst afhandelde naar grote tevredenheid. Op dat moment is de basis gelegd voor een relatie die nu al ruim 30 jaar bestaat.

Lees meer

Auto Nassau

“Onverwachts kwam het pand van onze buurman te koop. Wij hadden interesse en vroegen onze huisbankier naar de financieringsmogelijkheden. Omdat wij onze bedrijfscijfers goed op orde hadden, reageerde de bank al binnen een uur met het bericht dat de financiering werd aangevraagd.” zegt Patrick van den Berg, directeur van Auto Nassau.

Ook Wilco de Koning die sinds 1983 bij Bloemendaal Ruigrok werkt en als relatiebeheerder Auto Nassau begeleidt, kijkt tevreden terug op die situatie: “Dat was in 2016. De bank kon zo snel positief reageren omdat de cijfers van Auto Nassau goed in elkaar staken. Patrick had een ondernemingsplan en een goede visie op wat de bedrijfsuitbreiding voor de uitstraling en dienstverlening van Auto Nassau zou betekenen.” Patrick: “Door de uitbreiding kon de werkplaatsactiviteit groeien en de marketing van de autoverkoop verbeteren met als gevolg een positieve uitwerking op het bedrijfsresultaat.”

Lees meer

Leon Pex Installatiebedrijf

Tien jaar geleden koos Leon Pex als 25-jarige voor het zelfstandig ondernemerschap. Leon: “Met het diploma Erkend Loodgieter op zak zag ik kansen voor mijn eigen bedrijf. Maar ik heb lang getwijfeld of ik zelfstandig ondernemer wilde worden. Het is toch een hele stap om ontslag te nemen en voor jezelf te beginnen.” Natalie: “In goed overleg is Leon gestopt bij zijn werkgever.  Hij is zichzelf gaan verhuren aan aannemers en deed op zaterdag eigen klussen. Later kwamen daar de vrijdagen en donderdagen bij. Van andere ZZP-ers hoorde hij dat er voor hen, en dus ook voor hem, volop werk en inkomen was.” Doordat Natalie toen, en nu nog steeds, bij Bloemendaal Ruigrok werkte, was het organisatorisch meteen goed geregeld. Hierdoor kon Leon zich volledig richten op de acquisitie en het uitvoeren van klussen. Bij de start van de onderneming zijn door Jacques Vonk, relatiebeheerder, duidelijk de voor- en nadelen van een eigen onderneming op een rijtje gezet. Deze adviezen en begeleiding hebben eraan bijgedragen dat wij nu een gezond bedrijf zijn. De combinatie van Leons ambitie en de financiële en fiscale voordelen waren de belangrijkste drijfveren om ondernemer te worden.

Lees meer