Van der Goes Orchideeën

Het in Nootdorp gevestigde Van der Goes Orchideeën is volop in beweging. Een familiebedrijf dat in meerdere opzichten met de tijd meegaat. In 1980 namen Hans en Marietje van der Goes het groenteteeltbedrijf definitief over van de voorgaande generatie. Tot en met 1997 werden komkommers en later paprika’s geteeld. In 1998 is het bedrijf verplaatst van de Veenweg naar de huidige locatie aan de Langelandseweg. Deze bedrijfsverplaatsing vormde meteen de aanleiding om over te stappen naar de teelt van snijcymbidiums. In 2006 stapten zij over op potorchideeën. Zoon André kwam in 2007 in het bedrijf. Volgens de samen met Bloemendaal Ruigrok opgestelde plannen zal André binnen een vooraf afgesproken tijd het bedrijf volledig overnemen. Bert-Jan Bloemendaal, relatiebeheerder bij Bloemendaal Ruigrok, geeft aan dat over de bedrijfsvorm dan weer nagedacht zal worden.

Beslissingen op actuele cijfers

Duidelijkheid is voor beide generaties belangrijk. Hans van der Goes: “In het firmacontract heb ik bewust een einddatum laten opnemen. De volgende generatie heeft daar recht op. Zo weet André waar hij aan toe is. Daarbij horen ook duidelijke en betrouwbare cijfers.” Bert-Jan Bloemendaal bevestigt dat er inderdaad geen verrassingen voor Hans en André zullen zijn. Dat maakt het voor hen eenvoudiger om beslissingen te nemen. Bert-Jan: “Het overdrachtschema dat we samen hebben opgesteld is strak, maar biedt ruimte voor flexibiliteit. Immers, de bedrijfsuitbreiding met verbouwing en renovatie die de afgelopen jaren plaatsvond en nog voortgaat was indertijd niet voorzien. Het is belangrijk op cijfers te kunnen sturen en zaken zo in te richten dat het bedrijf ook na de overdracht goed kan worden voortgezet.”

Consequenties voor de administratie

De waarde van een transparante boekhouding en een meedenkend accountantskantoor heeft Hans eerder ervaren. Hans: “Toen ik het plan opvatte om over te schakelen van snijbloemen op potplanten ging ik kosten- en opbrengstenberekeningen maken. Ik kwam op een omzet die pakweg vijf keer hoger was. De kosten stegen navenant.” Bert-Jan vult aan dat het kapitaalintensiever is, de omloopsnelheid van het geld groter is en dat Van der Goes met veel meer partijen en factoren te maken heeft. André: “Als bij zo’n complexe organisatie je aandacht verslapt dan loopt het uit de hand. Behalve kweken moeten we ook actief verkopen. Vooraf maken we afspraken over kwaliteiten, soorten, hoeveelheden, verpakkingen etc. In het verleden konden we ons volledig richten op alleen het managen van het teeltbedrijf. Nu hebben we ook een teeltman, een verkoper etc. We groeiden van zeven naar ruim twintig medewerkers. Dat heeft ook consequenties voor de administratie.“

Maandelijkse rapportage

Bij het gesprek is ook Tineke van Velzen, administratief medewerkster van Bloemendaal Ruigrok, aanwezig. Sinds januari 2010 verzorgt Tineke de administratie van Van der Goes Orchideeën. Tineke: “Drie jaar geleden is het systeem ingevoerd dat ik één ochtend per twee weken mijn werkzaamheden bij Van der Goes op het bedrijf verricht. Deze werkwijze is strak georganiseerd. Ik zit hier bovenop de cijfers en heb heel korte lijnen met Hans en André. Het resultaat is dat de administratie iedere twee weken volledig actueel is. Bijkomend voordeel is dat de administratie bij Van der Goes blijft waardoor deze voor Hans, André en de medewerkers beschikbaar blijft. Op ons kantoor in Pijnacker verzorgen wij de maandrapportages.” Bert-Jan: “In dit bedrijf gaat zoveel rond in opbrengsten en kosten dat we de vinger aan de pols willen houden. Als we gekke dingen vinden, dan trekken we direct aan de bel.”

Administratie professioneel georganiseerd

André benadrukt ook een ander voordeel van de werkwijze: “Tineke verwerkt de inkoopnota’s en het betalingsmoment welke door Hans wordt aangegeven en zet deze in de juiste week klaar voor betaling. Hans doet een controle en geeft met een druk op de knop de betaling vrij. Dat levert ons een belangrijke tijdwinst op.” Bert-Jan noemt als extra winstpunt dat Van der Goes zich niet meer om de administratie hoeft te bekommeren. Hans en André zeggen vooral ‘tuinders te zijn’, ofwel goed in het telen van planten. De administratie ligt hen niet aan het hart. André: “Om het bedrijf succesvol te laten zijn is discipline nodig. Wij weten dat Tineke iedere twee weken komt en dat alles dan voor haar klaar moet liggen. We zijn blij met haar aanwezigheid.”

Inca Orchids

Bij Van der Goes Orchideeën beseft men dat de markt razendsnel verandert en dat zij daarop moeten anticiperen. Gevolg is dat hun fraaie orchideeën onder de naam Inca Orchids de wereld over gaan. André: “In 2011 realiseerden wij ons dat het nodig was een verhaal bij de plant te vertellen om uit het prijsvechter-segment te blijven. De handel beoordeelt een plant op het aantal takken en het aantal bloemen en niet op hoe mooi een plant is. Daarentegen praten wij liever over een plant die mooi is dan over het aantal takken en bloemen. Wij zijn sterk in assortimentsamenstelling; hebben zo’n beetje orchideeën van over de hele wereld in onze kas bijeengebracht. Om dat onderscheid duidelijk te communiceren, hebben wij met ons reclamebureau de mystieke naam Inca Orchids bedacht. Dat is onze merknaam en alle communicatie is in die stijl doorgevoerd.”

Alles werd duidelijk

De mensen van Van der Goes zijn geen boekhouders. Toch kunnen ze niet om de cijfers heen. André: “Ons vorige accountantsbureau presenteerde de cijfers op zo’n manier dat ik er maar weinig van begreep. Door de overstap naar Bloemendaal Ruigrok ging de administratie voor mij leven. Alles werd duidelijk. Natuurlijk vragen we nu ook nog wel eens wat er nou eigenlijk staat. Maar daarop krijgen we dan direct een helder, duidelijk en betrouwbaar antwoord. Belangrijk, want ik ben geen boekhouder, maar ik wil wel weten wat er gebeurt. De mensen van Bloemendaal Ruigrok zijn toegankelijk en bij een overleg weet iedereen direct waar wij het over hebben.”

20160623-BR-Accountants_Van-der-Goes-Orchidee+½n-by-Etienne-Oldeman-Photography-21web          20160623-BR-Accountants_Van-der-Goes-Orchidee+½n-by-Etienne-Oldeman-Photography-19web

Bowling-Restaurant Menken

Het begin van de relatie tussen Bloemendaal Ruigrok en Bowling-Restaurant Menken gaat terug naar 1984. Hans Menken, de vader van de huidige firmanten Eelco en Bas, had in die tijd een vervelende belastingcontrole die grote gevolgen voor de onderneming kon hebben. Een goede bekende van de familie kende Bloemendaal Ruigrok. In korte tijd werd een afspraak gemaakt tussen Hans en Ad Ruigrok, waarna Bloemendaal Ruigrok de controle met de Belastingdienst afhandelde naar grote tevredenheid. Op dat moment is de basis gelegd voor een relatie die nu al ruim 30 jaar bestaat.

Lees meer

Houtlijn

Wie weleens langs de N470 richting Zoetermeer rijdt, kan het niet ontgaan zijn. De drie nieuwe loodsen van de Houtlijn. Het bedrijf van de broers Frans, Jacco en Dennis Bierman timmert flink aan de weg. Bloemendaal Ruigrok adviseert en ondersteunt waar nodig. De geschiedenis van de Houtlijn gaat terug naar 1989. Toen startten Hans en Tiny Bierman een bedrijf in Bergschenhoek voor systeemloodsenbouw. Ze combineerden dit jarenlang met de verkoop van hout. In 1999 verkochten ze de loodsenbouw. Vanaf dat moment richtten ze zich volledig op de verkoop van hout. Het was de start van de Houtlijn. Hun drie zoons groeiden mee met het bedrijf, dat zich geleidelijk steeds verder ontwikkelde.

Lees meer

Auto Nassau

“Onverwachts kwam het pand van onze buurman te koop. Wij hadden interesse en vroegen onze huisbankier naar de financieringsmogelijkheden. Omdat wij onze bedrijfscijfers goed op orde hadden, reageerde de bank al binnen een uur met het bericht dat de financiering werd aangevraagd.” zegt Patrick van den Berg, directeur van Auto Nassau.

Ook Wilco de Koning die sinds 1983 bij Bloemendaal Ruigrok werkt en als relatiebeheerder Auto Nassau begeleidt, kijkt tevreden terug op die situatie: “Dat was in 2016. De bank kon zo snel positief reageren omdat de cijfers van Auto Nassau goed in elkaar staken. Patrick had een ondernemingsplan en een goede visie op wat de bedrijfsuitbreiding voor de uitstraling en dienstverlening van Auto Nassau zou betekenen.” Patrick: “Door de uitbreiding kon de werkplaatsactiviteit groeien en de marketing van de autoverkoop verbeteren met als gevolg een positieve uitwerking op het bedrijfsresultaat.”

Lees meer