Van der Goes Orchideeën

Het in Nootdorp gevestigde Van der Goes Orchideeën is volop in beweging. Een familiebedrijf dat in meerdere opzichten met de tijd meegaat. In 1980 namen Hans en Marietje van der Goes het groenteteeltbedrijf definitief over van de voorgaande generatie. Tot en met 1997 werden komkommers en later paprika’s geteeld. In 1998 is het bedrijf verplaatst van de Veenweg naar de huidige locatie aan de Langelandseweg. Deze bedrijfsverplaatsing vormde meteen de aanleiding om over te stappen naar de teelt van snijcymbidiums. In 2006 stapten zij over op potorchideeën. Zoon André kwam in 2007 in het bedrijf. Volgens de samen met Bloemendaal Ruigrok opgestelde plannen zal André binnen een vooraf afgesproken tijd het bedrijf volledig overnemen. Bert-Jan Bloemendaal, relatiebeheerder bij Bloemendaal Ruigrok, geeft aan dat over de bedrijfsvorm dan weer nagedacht zal worden.

Beslissingen op actuele cijfers

Duidelijkheid is voor beide generaties belangrijk. Hans van der Goes: “In het firmacontract heb ik bewust een einddatum laten opnemen. De volgende generatie heeft daar recht op. Zo weet André waar hij aan toe is. Daarbij horen ook duidelijke en betrouwbare cijfers.” Bert-Jan Bloemendaal bevestigt dat er inderdaad geen verrassingen voor Hans en André zullen zijn. Dat maakt het voor hen eenvoudiger om beslissingen te nemen. Bert-Jan: “Het overdrachtschema dat we samen hebben opgesteld is strak, maar biedt ruimte voor flexibiliteit. Immers, de bedrijfsuitbreiding met verbouwing en renovatie die de afgelopen jaren plaatsvond en nog voortgaat was indertijd niet voorzien. Het is belangrijk op cijfers te kunnen sturen en zaken zo in te richten dat het bedrijf ook na de overdracht goed kan worden voortgezet.”

Consequenties voor de administratie

De waarde van een transparante boekhouding en een meedenkend accountantskantoor heeft Hans eerder ervaren. Hans: “Toen ik het plan opvatte om over te schakelen van snijbloemen op potplanten ging ik kosten- en opbrengstenberekeningen maken. Ik kwam op een omzet die pakweg vijf keer hoger was. De kosten stegen navenant.” Bert-Jan vult aan dat het kapitaalintensiever is, de omloopsnelheid van het geld groter is en dat Van der Goes met veel meer partijen en factoren te maken heeft. André: “Als bij zo’n complexe organisatie je aandacht verslapt dan loopt het uit de hand. Behalve kweken moeten we ook actief verkopen. Vooraf maken we afspraken over kwaliteiten, soorten, hoeveelheden, verpakkingen etc. In het verleden konden we ons volledig richten op alleen het managen van het teeltbedrijf. Nu hebben we ook een teeltman, een verkoper etc. We groeiden van zeven naar ruim twintig medewerkers. Dat heeft ook consequenties voor de administratie.“

Maandelijkse rapportage

Bij het gesprek is ook Tineke van Velzen, administratief medewerkster van Bloemendaal Ruigrok, aanwezig. Sinds januari 2010 verzorgt Tineke de administratie van Van der Goes Orchideeën. Tineke: “Drie jaar geleden is het systeem ingevoerd dat ik één ochtend per twee weken mijn werkzaamheden bij Van der Goes op het bedrijf verricht. Deze werkwijze is strak georganiseerd. Ik zit hier bovenop de cijfers en heb heel korte lijnen met Hans en André. Het resultaat is dat de administratie iedere twee weken volledig actueel is. Bijkomend voordeel is dat de administratie bij Van der Goes blijft waardoor deze voor Hans, André en de medewerkers beschikbaar blijft. Op ons kantoor in Pijnacker verzorgen wij de maandrapportages.” Bert-Jan: “In dit bedrijf gaat zoveel rond in opbrengsten en kosten dat we de vinger aan de pols willen houden. Als we gekke dingen vinden, dan trekken we direct aan de bel.”

Administratie professioneel georganiseerd

André benadrukt ook een ander voordeel van de werkwijze: “Tineke verwerkt de inkoopnota’s en het betalingsmoment welke door Hans wordt aangegeven en zet deze in de juiste week klaar voor betaling. Hans doet een controle en geeft met een druk op de knop de betaling vrij. Dat levert ons een belangrijke tijdwinst op.” Bert-Jan noemt als extra winstpunt dat Van der Goes zich niet meer om de administratie hoeft te bekommeren. Hans en André zeggen vooral ‘tuinders te zijn’, ofwel goed in het telen van planten. De administratie ligt hen niet aan het hart. André: “Om het bedrijf succesvol te laten zijn is discipline nodig. Wij weten dat Tineke iedere twee weken komt en dat alles dan voor haar klaar moet liggen. We zijn blij met haar aanwezigheid.”

Inca Orchids

Bij Van der Goes Orchideeën beseft men dat de markt razendsnel verandert en dat zij daarop moeten anticiperen. Gevolg is dat hun fraaie orchideeën onder de naam Inca Orchids de wereld over gaan. André: “In 2011 realiseerden wij ons dat het nodig was een verhaal bij de plant te vertellen om uit het prijsvechter-segment te blijven. De handel beoordeelt een plant op het aantal takken en het aantal bloemen en niet op hoe mooi een plant is. Daarentegen praten wij liever over een plant die mooi is dan over het aantal takken en bloemen. Wij zijn sterk in assortimentsamenstelling; hebben zo’n beetje orchideeën van over de hele wereld in onze kas bijeengebracht. Om dat onderscheid duidelijk te communiceren, hebben wij met ons reclamebureau de mystieke naam Inca Orchids bedacht. Dat is onze merknaam en alle communicatie is in die stijl doorgevoerd.”

Alles werd duidelijk

De mensen van Van der Goes zijn geen boekhouders. Toch kunnen ze niet om de cijfers heen. André: “Ons vorige accountantsbureau presenteerde de cijfers op zo’n manier dat ik er maar weinig van begreep. Door de overstap naar Bloemendaal Ruigrok ging de administratie voor mij leven. Alles werd duidelijk. Natuurlijk vragen we nu ook nog wel eens wat er nou eigenlijk staat. Maar daarop krijgen we dan direct een helder, duidelijk en betrouwbaar antwoord. Belangrijk, want ik ben geen boekhouder, maar ik wil wel weten wat er gebeurt. De mensen van Bloemendaal Ruigrok zijn toegankelijk en bij een overleg weet iedereen direct waar wij het over hebben.”

20160623-BR-Accountants_Van-der-Goes-Orchidee+½n-by-Etienne-Oldeman-Photography-21web          20160623-BR-Accountants_Van-der-Goes-Orchidee+½n-by-Etienne-Oldeman-Photography-19web

Aannemersbedrijf P. Hoogerbrugge

Het in Berkel en Rodenrijs gevestigde Aannemersbedrijf P. Hoogerbrugge is al heel wat jaren klant bij Bloemendaal Ruigrok. “Mijn ouders zijn dit bedrijf in 1985 gestart en in 2004 heb ik het van hen overgenomen.” zegt Nina Hoogerbrugge. “Ook wij vieren dit jaar dus een jubileum: 30 jaar! ‘Ik weet niet beter dan dat Bloemendaal Ruigrok ons bedrijf met haar accountancy-diensten begeleidt.”

Lees meer

Velux elektrotechniek

Ad Ruigrok, accountant, is goed bekend met veel relaties van het accountantskantoor. Ad: “Eén van onze relaties is Velux Elektrotechniek: een professioneel bedrijf dat al 50 jaar in Pijnacker gevestigd is. Ik zie overeenkomsten tussen onze bedrijven. Allebei werken we aan continuïteit door ons volledig in te zetten voor onze cliënten en opdrachtgevers. We bouwen aan lange termijn relaties. Ook komen we elkaar regelmatig tegen als sponsor van lokale en regionale gebeurtenissen.”

Lees meer

Scarabee - Airport Solutions

Wie op een luchthaven komt merkt al snel de bedrijvigheid, overal mensen en een hoop bagage. Een toonaangevende speler in de luchthavenindustrie is onze klant Scarabee. Scarabee biedt oplossingen voor passagiers, bagage en beveiligingsprocessen. De laatste jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale organisatie en heeft inmiddels vestigingen op Schiphol, in Hoofddorp, Rotterdam, Japan en Dubai. Hierdoor is ook het personeelsbestand in korte tijd gestegen. Bloemendaal Ruigrok verzorgt al sinds de oprichting van de BV in 1988 naast het samenstellen en controleren van de jaarrekening en belastingaangiften ook de salarisadministratie. Dit jaar is gestart met het inrichten van een complete HRM module.

Lees meer